מעצבת פנים מחיפה באהבה

שמי אירנה אלבז ואני מעצבת פנים מחיפה. בתיק העבודות שלי כמה עשרות פרוייקטים של עיצוב ושיפוץ בארץ, וגם בחו"ל.
ניתן כאן לצפות באתר הרשמי שלי

יום חמישי, 26 במאי 2011

עיצוב פנים בסגנון פרובנס - מה זה אומר? פרק 1

נכון שברשומות האחרונות שלי כתבתי המון על איטליה, נתתי לאיטליה כבוד גדול. יחד עם זאת אני מקדישה את הפוסט הזה לפרובנס. 

בזמן אחרון יש נטיה לעצב בסגנון כפרי ורך, יש לי תחושה שלאנשים קצת נפתחו העיניים, ואני מקבלת פניות רבות על עיצוב והום סטיילינג "בסגנון פרובנס". מעטים כבר הלקוחות שמזכירים את ההייטקי, המינימליסטי והקר. אני מגבשת דעה שפשוט מיצינו את הקר. אף אחד כבר לא רוצה. לקוח מבקש עיצוב פרובנסלי, אך תוך כדי בירורים איתו אני מבינה שבעצם הוא רוצה עיצוב פריזאי, וזה משהו אחר לגמרי. העיצוב הפרובנסלי האמיתי, כמו בפרובנס, נטול כל שיק שיש בעיצוב הפריזאי, או הצרפתי האקלקטי. העיצוב הזה הוא לגמרי כפרי. הוא נוטה לפשטות.
בשביל להבין את זה אני רוצה קודם כל להראות לכם את הפרובנס האמיתי, מבפנים.
נתחיל מזה שפעם ראשונה שהייתי בצרפת זה היה לפני 11 שנה. הסתובבתי שם בחנות ספרים ובאחת החנויות מצאתי את הספר Provence Interiors של TASCHEN
אז ככה.
הספר הראשון הוא התנ"ך שלי בכל מה שנוגע לעיצוב פנים מפרובנס. הוא מרכז בתוכו את כל האלמנטים החשובים שקשורים לנושא הזה. וכשמדפדפים בו - מבינים שזה לא מה שחשבנו קודם.
בשביל להבין טוב את העיצובים של פרובנס חשוב קודם כל להבין מה היא פרובנס , איך היא נראת , מי מאכלס אותה וכו".
בפרק הזה נדבר על זה דווקא. נעשה טיול קטן בפרובנס.



 פרובנס זה אזור הררי (רואים שינויים של צבע במפה? מירוק לצהוב ולחום? זה אומר שיש הרים, בשפה של מיפוי) שנמצא בחלק הדרום-מזרחי של צרפת, והוא חלק אדמיניסטרטיבי של אזור פרובנס-אלפים-cote de azur . בחלק המזרחי של פרובנס - יש הרי אלפים , בחלק הדרומי - הים התיכון, ובחלק המערבי - רונהי (Rhone אולי?) - זה נהר ארוך.
האקלים - זה משהו שמאוד משפיע על עיצוב בדרך כלל. וכאן אני רוצה לומר לכם שאקלים בפרובנס הוא די לא נעים, חם מאוד בקיץ, וגשום בחורף. הזמן הטוב ביותר לטייל במקום הזה - אפריל-מאי.

עיר מרסיי - זאת העיר הגדולה ביותר של פרובנס. יש עוד כמה ערים יפות מאוד - אך בהמשך על זה.
צמחייה - מדהימה. על שדות של לבנדר כולם כבר יודעים



ומלבדו יש גם שדות של זית (הכי יפים - של אזור ה- Nyons ) ועצי גפן (הכי טובים - של מקום ששמו Gigondas) , בכמויות. הפרחים משגעים וצבעוניים - בקיצור מאוד דומה לצמחייה היפה שיש לנו.

הרים: יש הרבה (כמו ברמת הגולן) - הכי יפה בעיני - הר Mount Ventoux (אומרים נכון הר ונטו)



ולידו יש מעיין מאוד גדול , אחד הגדולים בעולם, של מים מתוקים - לא זוכרת את שמו - חפשו בגוגל, מי שמעניין אותו. מתחת להר הזה יש עיירה קטנה וחמודה ששם היה הסיפר המפורסם של לאורה ופטררקה (היו לה 11 ילדים, אגב).
אז יש גם את אביניון וסן רמי דה פרובנס , לא אכתוב על זה - יש את זה בכל המדריכי טיולים הכי פשוטים. אני לא מדריכה.
האוכל:  טוב, פה אפשר להשתגע, כי זה גן עדן. והכל מתחיל, לדעתי, בשמן זית. אז נכון שיש לנו בארץ שמן זית טוב, אך מי שלא טעם את של פרובנס - לא יודע על מה הוא מדבר

מה עוד להביא משם מאוכל? סוכריות calissons שעושים משקדים, ודבש שדבורים אוספים משדות של לבנדר. דבש בניחוח של לבנדר זה משהו.
עוד מקום שלא מופיע משום מה במדריכים רבים - les baux - (אומרים לה בו)  - מבצר ממאה 11. נשמר בצורה מהממת ויש נופים מסביב - הלב נעצר. תמונה מצורפת.

אם בא לכם לדעת מה זה עיר נמל דרומית חמה עם ריחות לא משהו, קצת (מאוד) קרימינלית ומלוכלכת - סעו למרסיי. דעתי - חבל על הזמן המבוזבז. עדיף להשאר בפרובנס.
עוד מחובה להיות בו: חזית של כנסייה Egise saint Trophime


איפה אוכלים - אני לא כותבת כאן, כי יחשבו שאני משוחדת. מי שרוצה לדעת - מוזמן לכתוב לי ל-info@irena.co.il ואני מבטיחה לא לאכזב.
ואן גוך - המוכשר והחולה - עבר את השנים האחרונות והנטולות אוזן בפרובנס, בעיר ארל (arles) עד שהועבר לבית חולים לחולי נפש בסן רמי. מי שמכיר את היצירות של ואן גוך יראה  אותם בדמיון בכל פעם שיסתובב בפרובנס. זה נלקח משם, נטו.



אז מה יש לנו כאן? קודם כל המון אבן, המון ירוק והמון עץ. אלה שלושת המרכיבים העיקריים שעובדים איתם מעצבי פנים שחושבים "פרובנס".



קירות פנים גלויות אבן
ריצוף אבן
קורות עץ בתקרה
קמין בנוי לבן
מטבח לבן
מחסור בתאורה (בשביל מה צריך תאורה אם יש כל כך הרבה אור בפרובנס )
ותמונה על הקיר, שתלויה עקום.

יחד עם כל העושר הישן הזה יש כיום בפרובנס נטייה לקחת מבנים עתיקים ולשפץ אותם מבפנים, תוך כדי ניסיון לשמר את האלמטים החשובים האלה של פעם.

עכשיו אתם יודעים שיש להשתמש באבן טבעית, מעט תאורה, קמין בנוי, לעשות קורות עץ, ופינישים גסים. ולתלות תמונה עקומה כמובן. בפרק הבא נתמקד בפרטי ריהוט של סגנון פרובנס. נדבר עם רהיטים, בדים, כלי הגשה, ומטבחים כמובן.




5 תגובות:

  1. תודה!
    נהנתי לקרוא, והחכמתי :-)

    מחכה להמשך!

    השבמחק
  2. פוסט מהמם, מדהים ומחזיר אותי אחורה בזמן!!

    אני נולדתי בפרובאנס ועליתי לארץ בתור ילד בן שנתיים, ככה שזכרונות ילדות לא היו לי יותר מדי מהמקום, אבל לפני כשנתיים טסתי עם אבא שלי לשם, מעין טיול שורשים.

    כל התמונות, כל התיאורים שלך... האור, הקירות מאבן, הפסלים, המזרקות... הכול מחזיר אותי לטיול ולהתרגשות הרבה שחווינו שם בתור שני ילידי המקום שחזרו לאחר המון זמן.

    תודה לך!

    השבמחק
  3. אני באמת חושבת שזה אחד המקומות היפים באירופה, מאוד מרגש אותי לראות שיש אנשים שחושבים כמוני :)

    השבמחק
  4. איזה יופי! אם ניקח את זה לעולם עיצוב המטבח יש לך דגשים ספציפיים?

    השבמחק